PFA sau SRL – Cum să îți alegi firma potrivită​

PFA sau SRL?

Ce formă de organizare a firmei să aleg?

Aceasta este adeseori prima întrebare a oricărui antreprenor la început de drum.

În acest articol îți explicăm care sunt diferențele dintre PFA și SRL  și cum să îți alegi firma potrivită pentru tine.

Pentru a determina ce tip de firmă ți se potrivește, începe prin a răspunde la următoarele întrebări:

Chestionar: PFA sau SRL?​​

1) Vrei să îți faci firma singur sau vei avea și alți asociați?

❑ Singur – PFA
❑ Cu mai mulți asociați – SRL

2) Vrei să desfășori o singură/un număr limitat de activități?

❑ Da – PFA (maxim 5 coduri CAEN)
❑ Nu (vreau să desfășor mai multe activități) – SRL (oricâte coduri CAEN)

3) Ai studii sau experiență profesională pentru activitățile pe care vrei să le desfășori?

❑ Da – PFA
❑ Nu – SRL

4) De câți angajați estimezi că vei avea nevoie pentru a-ți desfășura activitatea?

❑ Între 0-3 angajați – PFA
❑ Între 0-oricât de mulți angajați – SRL

Când să înființezi un PFA

  • Când ai o meserie (traducător, inginer, electrician, frizer, etc.) și doreșți să activezi în domeniul respectiv. Afacerea ta constă practic în forța ta de muncă, pe care o monetizezi. Astfel, deoarece nucleul afacerii tale ești tu însuți, conform legii poți avea maxim 5 coduri CAEN și maxim 3 angajați – cu excepția profesiilor liberale.
  • Când vrei să desfasori o singură activitate (sau un număr limitat de activități) dintr-un domeniu nespecializat, pentru care nu este necesară pregătirea sau experiența profesională. Preconizezi că vei avea un volum scăzut de activitate și maxim 3 angajați (spre exemplu, comerț cu amănuntul de produse nealimentare).
  • Când ai o idee de afacere și vrei inițial doar să o testezi. Ulterior, îți poți radia PFA-ul și înființa un SRL.

Când să înființezi un SRL

  • Când vrei să construiești și să crești o afacere în adevăratul sens al cuvântului (poți avea oricât de mulți angajați).
  • Când vrei să desfșori o activitate pentru care nu ai pregătire (studii) sau experiență profesională.
  • Când vrei să activezi în mai multe domenii (poți avea oricâte coduri CAEN).
  • Când vrei să te asociezi și cu alte persoane (maxim 50 asociați; la PFA se poate adaugă doar soția/soțul în firma).

Ce înseamnă mai exact PFA și SRL?

✅  SRL (societate cu răspundere limitată) este un tip de societate – o entitate de sine stătătoare, diferită de persoana/persoanele care o înființează și o conduc. Este o persoană juridică iar asociatul răspunde pentru obligațiile sale în limita capitalului social.

✅  PFA (persoană fizică autorizată) este un tip de întreprindere economică, nu o societate. PFA nu capătă statut de persoană juridică, ci este doar persoana fizică a titularului, autorizată să desfășoare o anumită activitate economică. Astfel, titularul unui PFA răspunde pentru obligațiile sale cu toate bunurile personale.

PFA sau SRL: Taxe și Contabilitate

PFA

  • Plătești impozit pe venitul net (venit minus cheltuieli) de 10%. Acesta poate fi achitat în sistem real sau la normă de venit.
  • Dacă venitul net lunar este egal cu sau depășește salariul minim pe economie (2550 lei în 2022), plătești contribuțiile sociale calculate la salariul minim pe economie (contribuțiile pentru anul 2022 sunt: pensie 25% și sănătate 10%  iar baza minimă de calcul este salariul minim pe economie, adică 2550 lei / lună sau 30600 lei / an).
  • Poți scoate banii din firmă oricând, fără să plătești impozit
  • Contabilitatea este destul de simplă și se depune o singură declarație pe an (declarația unică).

SRL

  • Plătești impozit pe venit (pe cifra de afaceri) de 1% dacă ai cel puțin un angajat și 3% dacă nu ai niciun angajat.
  • Plătești impozit pe profit (venit minus cheltuieli) de 16% abia atunci când ai o cifră de afaceri de 1.000.000 EUR/an.
  • Poți fi angajat la tine în firmă (și plătești astfel contribuțiile sociale, de sănătate, etc.), însă acest lucru nu este obligatoriu.
  • Nu poți scoate banii (adică profitul obținut) din firmă oricând, ci doar trimestrial sau anual, sub formă de dividende. Profitul distribuit asociaților se impozitează cu 5%.
  • Dacă în cursul unui an de zile încasezi dividende care depășesc plafonul de 12 salarii minime (adică 30600 lei în 2022), datorezi contribuții la sănătate în valoare de 10% din plafon, adică 3060 lei în anul 2022.
  • Ai nevoie de un contabil care să țină evidența veniturilor și cheltuielilor, salariaților, și care să întocmească și să depună declarațiile fiscale.

PFA sau SRL: Costuri de înființare

PFA
Fără taxe de înființare la Registrul Comerțului

Te ajutăm cu tot ce înseamnă înființarea unui PFA, de la alegerea codurilor CAEN, redactarea Contractului de Comodat și a tuturor formularelor necesare, până la depunerea dosarului la ONRC. Onorariul pentru înființarea unui PFA este de 350 LEI.

SRL
122 LEI taxe percepute de Registrul Comerțului pentru publicarea rezoluției în Monitorul Oficial

Te ajutăm cu tot ce înseamnă înființarea unui SRL, de la alegerea codurilor CAEN, redactarea Actului Constitutiv, a Contractului de Comodat și a tuturor formularelor necesare, până la depunerea dosarului la ONRC. Onorariul pentru înființarea unui SRL este de 500 LEI.

Consultanta GRATUITA :

Sperăm ca aceste informații să te ajute să iei cea mai bună decizie cu privire la tipul de firmă care ți se potrivește. Iți oferim consultanță cu privire la alegerea tipului de firmă, a codurilor CAEN și stabilim toate detaliile importante împreună.

Ai întrebări sau vrei să ceri sfatul unui specialist? Îți oferim consultanță și suport telefonic, pe email și prin chat oricând ai nevoie de ajutor.

 

De ce este fain sa lucrezi in echipa RSGE:

Poti lucra de acasa (de oriunde ai fi), atat timp cat respecti intalnirile echipei. Liderul tau este Stefan Panaitiu.

Stefan a fondat RSGE in 2011 din dorinta de a oferi oricarei companii posibilitatea de a se degreva de povara activitatilor administrative obligatorii si cu impact asupra dezvoltarii afacerii (SSM, SU, RSVTI, HACCP, HR, Mediu), dar si experienta de a interactiona cu experti intr-un mod in care sa simti ca discuti cu elite, care te ghideaza spre bine.

Daca iti faci treaba respectand procesele, cu siguranta te vei intelege cu noi.

Ce vom face impreuna:

Misiunea noastra este sa ajutam 9000 de companii B2B sa respecte legislatie in viguare in domeniile SSM, SU, HR, Mediu si RSVTI astfel incat sa nu pericliteze buna functionare a activitatii prin amenzi inutile, accidentari ale angajatilor, sau supendarea activitatii.

Vom oferi soluții practice si eficiente prin abordarea: incredre, predictibilitate, seriozitate, customer care, raspunsuri rapide, reprezentare la controale.

Ne vom integra ca si furnizor LEAN in procesul de vanzare al clientilor (un loc in top 3 furnizori)

Viziunea la nivel de echipa:

Lucram cu oameni liberi si asumati care stiu ca au gasit la noi un context unde sa isi foloseasca abilitatile.

Prin training, coaching și consultanta directa vom creste angajații ca intraprenori în procesul nostru B2B.

Cum lucram:

🎯 Intalnirile zilnice

Intalnirile zilnice sunt obligatorii in echipa noastra. In rest, iti poti face programul cu doresti, astfel incat sa iti faci treaba.

Intalnirile zilnice incep dimineata la 08:30 si dureaza aproximativ 15-20 de minute. Lunea nu avem intalnirea zilnica – avem intalnire saptamanala care dureaza intre 45 si 60 de minute. E nevoie sa te pregatesti pentru fiecare intalnire zilnica – sa iti verifici in avans KPI-urile si alte informatii.

Programul de lucru la noi in echipa este flexibil, atata timp cat participi la intalnirea zilnica, saptamanala (luni).

Daca preferi sa lucrezi dimineata foarte devreme sau seara foarte tarziu, este alegerea ta.

Simplu? Hai in echipa RSGE!